УКР
УКР

В Україні відбувається «дерадянізація» початкової освіти

0 - 0

Нещодавно в Міністерстві освіти і науки України затвердили нові спрощені програми для навчання молодших класів. За ними учні1-4 класів навчатимуться вже з вересня цього року.

Що ж стало передумовами таких змін? Чого наші діти більше не будуть робити? Та як це відіб’ється на якості освіти? Аби знайти вичерпні відповіді, «Ранок у Великому місті» звернувся до радника міністра освіти і науки України, вчителя молодших класів вищої категорії та мами другокласниці.

школярі фото

Фото: 123rf

Передумови

Після скасування 12-річної системи базової освіти у 2011 році  навчатись початківцям стало важче. Міністерство того року зробило програму для учнів 1-4 класів більш насиченою та щільною, – бідкаються і батьки, і самі вчителі початкової школи. Власне кажучи, вчителі і стали одними з творців нових змін у програмах першокласників, – розповідає радник міністра освіти і науки України Іванна Коберник.

«Зараз учителю надали більше свободи. Більше немає чіткого розподілу навчальних годин на вивчення якоїсь конкретної теми. Тобто, якщо вчитель бачить, що діти не зрозуміли тему, він може продовжити її пояснення. Або ж навпаки, якщо діти швидше розібрались – вчитель може перейти до наступної».

І батьки учнів початкової школи і самі вчителі вбачають у таких змінах тільки позитивні наслідки. Адже, на їхню думку, сучасних дітей неможливо загнати у будь-які рамки та обмеження.

Зубрінню – бій!

школярі фото

Фото: 123rf

Ще донедавна наших дітей змушували вивчити на пам’ять таблиці додавання та віднімання на 10 та 20. Зараз же ці норми полегшили та скоротили.

«Треба навчити дітей користуватись цими таблицями та розуміти сутність арифметичних дій додавання та віднімання. Все це для того, аби потім можна було перейти до сутності дії множення. Проте не потрібно змушувати учнів вивчати таблиці на пам’ять. Їх потрібно навчити робити прості математичні дії», – пояснює нові навчальні програми Іванна Коберник.

Такої ж думки притримується Тетяна Оболкіна, викладач початкових класів вищої категорії. У школі вона пропрацювала 27 років, і не з чуток знає, як важко дається дітям таке навантаження:

«Головне – щоб дитина зрозуміла, яким чином відбувається, наприклад, додавання чи віднімання, і все. До скасування зубріння я ставлюся дуже позитивно».

школярка фото

Фото: 123rf

Виховати особистість

Зміни торкнулись і письма та читання. Дітей віднині заохочуватимуть виражати особистість, а не діяти в певних рамках. Скасували і норму швидкочитання, яка була встановлена раніше. Тепер, вчителі звертатимусь увагу не на кількість слів, яку дитина пробубоніла собі під ніс за 1 хвилину, а на якість засвоєного матеріалу та виразність.

«Наші діти – це зовсім інше покоління, вони відрізаються від нас. Багато часу вони проводять в комп’ютері та інтернеті, тому в них зовсім по іншому працює мозок. Їх неможливо поставити в якісь конкретні рамки. Будь-які обмеження сковують та викликають у дитини нелюбов до навчання», – стверджує мама учениці 2-го класу Марія Федорова.

Наслідки нової програми

Призвичаїти учнів до навчання – і є головною метою міністерства та зміненої програми, пояснює радних міністра освіти і науки України Іванна Коберник:

«Ми зараз маємо неприпустиму ситуацію, коли вже у 3 класі дитина втрачає будь-який інтерес до навчання. Для порівняння, раніше це траплялося не раніше, ніж у 7 класі. До першого класу учні приходять із сяючими очима та готовими акумулювати нову інформацію і навчатись. І що ми бачимо натомість? Їхні очі гаснуть день від дня, і бажання вчитись зникає. Ми маємо на меті цього не допустити».

Взагалі, зміни торкнулись майже кожного предмету – 13 навчальних програм для 1-4 класів. Виключили усі теми, що дублювались по декілька разів, але в підручниках з різних дисциплін. У зв’язку з декомунізацією, деякі радянські пісні виключили з програми музичного виховання. Привели до вимог вікових категорій термінологію та перенесли деякі теми до наступних класів.

«Ці зміни жодним чином не понижують якості освіти. Вони просто дають можливість застосовувати більш сучасні методи для вивчення цих чи інших тем», – заявила Коберник.

школярі фото

Фото: 123rf

Реформа в дії

За новими програмами, діти почнуть навчатись вже з вересня цього року. Для вчителів розробили перелік методичних рекомендацій. Зокрема, бажано, не використовувати ручку червоного кольору для перевірки зошитів. Психологи вважають, що червоний колір не сприяє позитивному ставленню дітей до навчання. За словами Іванни Коберник, «… всі цивілізовані країни Європи і Західного світу за порадою психологів вже давно відмовились від нотаток червоною ручкою. Тому що для дітей, це – символ небезпеки, символ неприємності. Вчителям буде не рекомендовано(!) користуватись цим кольором, а потрібно обирати інші кольори, які не викликають у дитини такого страху перед помилкою».

Досвідчені вчителі погоджуються з подібною рекомендацією, хоча й не надають їй особливо важливого характеру. «У початковій школі ми використовували зелену ручку для того, щоб обвести літеру, яка написана правильно, акуратно та красиво; для того щоб підкреслити правильно побудоване речення і т.і.».

Загалом, ініціатива змін викликала позитивні емоції в усіх учасників навчального процесу. Та от тільки батьки побоюються, що вчителі все одно не діятимуть за новими програмами, а натомість, за звичкою, змушуватимуть дітей зубрити. Залишається тільки чекати, аби можна було побачити реформу у дії.

Олексій Кобзар, спеціально для «Ранок у Великому місті»

06.08.2016 10:05
0 - 0



Загрузка...

Ведучі каналу

    Поки що немає матеріалів ...

Дивіться на ICTV

Зареєструйтесь

Увійти, використавши ваші дані

Забули пароль?

Відновлення паролю

Увійти через соц. мережу

ВГОРУ
Вгору