УКР
УКР

Фільм “Висотка”: класика антиутопії родом з 70-х

0 - 0

Картина за книгою 1975 року про звужений до розміру будинку соціум стала справжнім одкровенням в часи дитячих антиутопій.

tumblr_o1511nBXcK1u5j9sco4_1280

Сьогоднішній кінематограф може, з одного боку, порадувати неабияким розквітом жанру антиутопій, а з іншого – майже всі вони про дітлахів і розраховані на них же. Цілі серії картин про повстання юнаків у вигаданих світах, де людей ділять на касти і пригноблюють, складаються в один мерехтливий калейдоскоп. А в результаті ми забуваємо, якою повинна бути справжня антиутопія. І щоб пригадати, раджу звернути увагу на свіжий фільм “Висотка”, котрий вмістив у собі радість і біль, світло і пітьму, мінімалізм і гротеск. І все це в такій концентрації вивалюється на глядачів, що зала кінотеатру здається замалою.

Сюжет картини “Висотка” взятий з однойменного роману англійського письменника Джеймса Балларда. Книга була написана в далеких 1970-х, але актуальності своєї не втратила й понині. Річ у тім, що автор полюбляв вивчати психологічні і психопатологічні результати технологічного, соціального та природного розвитку людства. А більшість із них переслідують людський вид впродовж усієї історії. “Висотка” змальовує будинок-фортецю в умовному Лондоні 1975 року. А фортецею він являється тому, що там є все необхідне для життя, і його мешканці практично не покидають рідних стін. Класова сегрегація у висотці побудована за принципом: чим вище – тим більш достойні люди там проживають. А верхні апартаменти на 40-му поверсі, звичайно, займає творець цього дивного проекту. Таким чином Баллард змайстрував свою власну модель соціуму в антиутопії, яка наочно демонструє всі проблеми тих спільнот, де не відбувається зміна правлячих кіл. Поки нижні поверхи будинку все далі скочуються у прірву власної бідності і неосвіченості, “верхи” потопають у розбещеності. Недаремно у картині вечірки на верхній поверхах висотки перетворюються на костюмований бал знаті XVII-XVIII віків. Тоді однією з проблем теж було виродження політичної верхівки, через брак “свіжої крові”. І от, коли висотка потрапляє у невідворотну економічну кризу, за якою слідують буквально голодні бунти, думаєте верхівка хоч тоді наважується на зміни? Аж ніяк, вони, як це бувало в історії не раз, лише здатні запропонувати дужче “закрутити гайки”. А апофеозом стає творець будівлі пан Роял, чиє прізвище англійською буквально означає “член королівської родини”. Він настільки звик до відчуття своєї унікальності, що не може зрозуміти, чому все йде не за його волею, і навіть забуває, що взагалі-то смертний.

Родзинкою ж фільму “Висотка” виявляється доктор Ленг, котрий заселяється на 25 поверх напередодні великих змін. Він уособлює собою відоме прислів’я, що плодами революції користуються не ті, хто її почав та просував, а негідники. Зіграв Ленга неперевершений Том Хіддлстон, котрого не просто так нещодавно визнали кращим актором Англії.

Тож “Висотка” вийшла рятівним островом для любителів класичних антиутопій в морі сучасних дитячих історій про класову боротьбу. Цей фільм радше наближається до артхаусу, що важко сприймається широким глядацьким загалом. Тут багато курять, не соромляться плоті, не жаліють жінок, дітей та тварин. А головне – тут говорять мовою символів і примушують думати, що не так часто доводиться робити у залі  кінотеатру в наш час.

Дмитро Сидоренко, спеціально для “Ранок у Великому місті”

07.04.2016 13:28
0 - 0



Загрузка...

Ведучі каналу

    Поки що немає матеріалів ...

Дивіться на ICTV

Зареєструйтесь

Увійти, використавши ваші дані

Забули пароль?

Відновлення паролю

Увійти через соц. мережу

ВГОРУ
Вгору
    ВІТАННЯ!
    Будь ласка, допоможіть нам покращити ICTV -
    поставте 2 чесних галочки:

    1.

    2. Мені

    Будь-ласка, заповніть всі поля